Puu- ja paperiteollisuuden ohella, meriteollisuudella on vankka jalansija Suomen elinkeinorakenteessa. Laivanrakennus ulottuu kauas historiaan ja vesireittejä on käytetty rahdin kuljettamiseen viikinkien ajoilta lähtien. Jopa kivikauden hylkeenpyytäjät rakensivat toimintansa visusti veden äärelle.

Merenkulussa säällä on aina ollut ratkaiseva vaikutus kaikkeen toimintaan. Alusten tulee olla asianmukaisesti varusteltuja piiskaavaan tuuleen, jäähän, valtoimenaan velloviin aaltoihin samoin kuin armottomaan auringon porotukseen trooppisimmilla reiteillä. Hieman unohdettu tosiseikka on, että yhtälailla kuin alusten on oltava ilmaston ja sään kannalta optimaalisia on myös miehistön varustuksen oltava kunnossa. Erityisesti alueilla, jossa jäänmurtajia käytetään, hyvät ja lämpimät jalkineet ovat elintärkeät jo turvallisuuden kannalta. Myös muilla merialuksilla työskentelevien henkilöiden on viisainta vetää jalkaansa pakkasen kestävät, vettä hylkivät, alumiinikärjellä varustetut kengät. Lämmin vuori on myös erittäin tervetullut ominaisuus.Merikarhu tunnetaan saappaistaan 22

Telakoilta catwalkeille

Jalkineet eivät ole avainasemassa ainoastaan miehistön keskuudessa, vaan kenen tahansa risteilijän. Nykyään ennen kaikkea Turku on maailmanlaajuisestikin kuuluisa telakoistaan ja laivanrakennustaidoistaan. Kaupunki on saattanut maailman lukuisia loistoristeilijöitä ja vuonna 2009 valmistunut maailman suurimmaksi lemmenlaivaksi tituleerattu Oasis of the Seas kerää lukuisia matkustajia vuosittain. Royal Caribbean varustamo kertoo matkalippujen menevän kuin kuumille kiville, eikä ihme – löytyyhän laivalta viihdettä vauvasta vaariin. Kylpylässä voi rentoutua, jos kannella tuuli tuivertaa likaa tai ostosten tekeminen väsyttää.

Neitsytmatkansa vuonna 2010 seilannut MS Allure of the Seas on niin ikään turkulaista alkuperää eikä todellakaan kalpene edeltäjänsä rinnalla. Tällä massiivisella 16- kerroksisella, 225 285 tonnia painavalla aluksella seikkailunhaluisemmat matkustajat voivat käyttää sisätiloista löytyvää kiipeilyseinää. Ei siis ihme, että Pernon telakka niittää mainetta kauniiden, rohkeiden ja rikkaiden matkustajien joukossa. Tässä joukossa ei ole lainkaan yhdentekevään, millaiset kengät jalkaansa laittaa. Kansi voi trooppisessakin ilmastossa olla varsin liukas, jolloin kuvioitu pohja tarjoaa mukavasti pitoa.

Suomen meriteollisuus on todellakin monimuotoinen ja kohdatuista vastoinkäymisistä huolimatta porskuttaa eteenpäin tasaista höyryä. Turku pitää pintansa telakoiden globaalissa kilpailussa, vaikka erityisesti Aasia pyrkii vetämään asiakkaista puoleensa halvemmalla hinnoittelulla. Suomalaisten tuotteiden pitkä elinkaari on kuitenkin sellainen valtti, jota on vaikea lyödä, ja tämän matkustajatkin ovat huomanneet.