Suomella on pitkät perinteet kansainvälisessä meriteollisuudessa ja merenkulussa. Kotimainen osaaminen alalla on huippuluokkaa. Laivamatkustuksen hyödyt kansantaloudelle ovat monet. Muina hyötyinä voidaan mainita laivamatkustuksen ympäristöystävällisyys verrattaessa muihin kulkutapoihin, kuten lentämiseen. Motiva Oy on vertaillut lentämisen ja laivamatkustuksen hiilijalanjälkeä matkan pituuden ja esimerkiksi matkustajien määrän mukaan. Motiva Oy on valtion omistama asiantuntijoista koostuva yritys, joka rohkaisee ihmisiä energiatehokkuuteen ja materiaalien kestävään käyttöön. Motivan sivuilta löytyy esimerkiksi taulukko, josta selviää lentomatkustuksen päästöt, sekä kätevä kotimaan matkustamismuotoja vertaileva peli, jolla löydät ympäristöystävällisimmän kulkutavan eri puolille maata. Lentäminen voi olla lyhyillä matkoilla jopa laivamatkustusta ympäristöystävällisempi tapa. Lentomatkat suuntautuvat useimmiten kauas ja yksi pitkä lentomatka voikin tuoda jo puolet laskennallisista yhden henkilön vuosittaisista hiilidioksidipäästöistä. Matkatavarat nostavat henkilökohtaisia hiilidioksidipäästöjä huomattavasti. Laivaliikenteen energiasyöpöt henkilöä kohden ovat pikaveneet ja muut nopeat kulkuvälineet. Isot laivat tarvitsevat kulkeakseen paljon energiaa, mutta toisaalta ne kuljettavat samalla paljon ihmisiä ja tavaroita. Lisäksi myös laivaliikenne on viime vuosina tehostanut energiankulutustaan.
Laivamatkustaminen voi olla elämys jo itsessään
Laivamatkustamiseen on varsinkin suurten teräslaivojen myötä liitetty tietty glamour, elämykset ja luksusmatkailu. Jättiläislaiva Titanic on viime vuosisadan alkupuolelta tästä hyvä esimerkki, vaikkakin se olikin lähinnä linjalaiva, jonka tarkoituksena oli kuljettaa matkustajat paikasta toiseen. Nykyisissäkin risteilijöissä hyödynnetään ihmisten halua päästä hetkeksi pois arkielämästä. Laivamatkustamisesta löytyy usein molemmat vaihtoehdot – keino matkustaa edullisesti määränpäähään tai sitten nauttia itse matkasta täysin rinnoin. Monet yritykset järjestävät ohjelmallisia risteilyjä Itämerellä, Välimerellä tai jopa kaukaisemmissa kohteissa. Risteilymatkustaminen on jo itsessään lomailua. Suosittu Hurtigruten yhdistää linjalaivan ja risteilijän, sillä se on paitsi keino päästä kätevästi Norjan rannikolla kaupungista toiseen, myös uskomaton elämys maisemineen ja ruokatarjoiluineen. Seuraavalla kesälomalla voi lähteä suositulle Hansa-risteilylle Saksaan juhlistamaan puutarhan vuotta ja katsomaan mallia siitä, miten pihakivet voi puutarhaan laittaa. Pirkanmaan seudulla on puolestaan tutkittu Suomen sisävesien laivamatkailua. Lokakuussa 2015 tehty Vene vie – kirjallisuuskatsaus (Katsaus muihin vesistömatkailun tutkimuksiin ja – raportteihin) paneutuu sisävesimatkailuun – tai pikemminkin sen puutteeseen. Katsauksessa todetaan Suomen sisävesimatkailun vähentyneen viime vuosina ja peräänkuulutettiin yhteistoimintaa ja markkinointia, jotta upeat sisävesireitit saataisiin paremmin matkailijoiden tietoisuuteen ja käyttöön. Poikkeuksiakin on, sillä esimerkiksi Tampereen ja Hämeenlinnan välinen reitti on ollut suosittu, samoin kuin Saimaata ja Saimaan kanavaa hyödyntävät ohjelmalliset risteilyt. Nämäkin sisävesiristeilyt tarjoavat matkustajille useita elämyksiä hyvästä ruuasta ja maisemista aina perinteiseen höyrylaivaristeilyyn.
Laivalla voi matkustaa edullisesti – ja kiireettömästi
Laivamatkustaminen voi olla luksusmatkailua. Jättiläisalus ostoskeskuksineen, urheilumahdollisuuksineen, aurinkokansineen ja upeine ruokatarjoiluineen voi viedä matkustajan yhdestä satamasta toiseen, tarjoten samalla ohjelmaa ja huvitusta matkan varrelle. Laivalla matkustaminen voi olla myös todella edullista. Esimerkiksi Ruotsin ja Tallinnan reittimatkoille voi saada lipun muutamalla kympillä. ET-lehti hehkuttaa Venäjän matkailua, sillä ruplan romahduksen myötä Pietariin pääsee nyt todella edullisesti – halvimmat hytilliset päiväristeilyt Helsingistä maksavat vain noin 40 euroa. Myös Saksaan ja Itämeren muihin maihin voi päästä edullisesti, kunhan valitsee oikean laivan, ajankohdan ja lippumuodon. Oikea extreme-matkailija, joka haluaa kokea elämyksiä edullisesti, voi kysellä kauas suuntaavista rahtilaivoista hyttipaikkaa. Joistakin sellainen löytyy, hyvinkin kohtuullista korvausta vastaan. Matka voi olla hidas, ja kestää useita viikkoja, mutta se on varmasti kokemisen arvoinen. Useisiin Itämerellä kulkeviin laivoihin voi ottaa myös auton mukaan. Laivalla voi kulkea kätevästi vaikkapa Saksan rannikkokaupunkeihin ja jatkaa sieltä nopeita autobaanoja pitkin eteenpäin kohti Keski-Eurooppaa. Laivalla matkustamisen yksi hyöty voi olla nykyihmiselle vieras. Lentäen olet määränpäässäsi jo muutaman tunnin, korkeintaan vuorokauden kuluttua lähdöstäsi. Laivamatkustaminen varsinkin risteilyaluksilla on yhä vielä kiireetöntä ja mukavaa.