Suomalaisen merenkulun kehitys on aivan omaa luokkaansa verrattaessa moniin, jopa suuriin laivanrakennusmaihin. Voidaan sanoa, että Suomen rannikoilla on liikuttu aina, ainakin siitä asti, kun ensimmäiset asukkaat saapuivat tänne noin 10 000 vuotta sitten. Viikinkiajoista asti on merenkulku jatkunut Suomenlahdella aina entistä vilkkaampana. Merenkulkuun läheisesti liittyviä toimintoja löytyy Suomesta paljon, joista voidaan erikseen mainita erilaiset satama-toiminnot, kalastus, luotsaus ja matkustajaliikenne.

Mitä kuuluu nykyään Suomalaiselle merenkululle?

Nykyään noin 80 % Suomen ulkomaankaupasta kulkee meritse. Suomi on vanha merenkulun konkarimaa ja harjoittaa meritse sekä vientiä että tuontia. Tuonnista Suomen osuus on hieman yli puolet ja viennistä kolmannes ja tärkeitä asemapaikkoja ovat Euroopan satamat. Irtotavaran osuus tuonnista on merkittävä ja suurimpina tuoteryhminä esiin nousevat kivihiili ja öljy. Metsäteollisuus on viennin suurin tuoteryhmä, jonka osuus on noin 40 %. Suomessa on noin 50 satamaa, joista 23 on avoinna ympäri vuoden jäänmurtajien avustamina.

Mitä merenkulku sitten varsinaisesti tarkoittaa? Sanan varsinaisessa merkityksessä merenkulku on vesiteitse tapahtuvaa henkilöiden ja tavaroiden kuljetusta. Liikennöintityyppejä on pääosin kolmea erilaista eli linjaliikenne, hakurahti- eli tramppiliikenne ja sopimusliikenne. Linjaliikenne tarkoittaa, että laivat kulkevat etukäteen ilmoitettujen satamien välillä aikataulussa, esimerkkeinä matkustajalaivoilla ajettavat linjat. Hakurahti- eli tramppiliikenteessä aluksen voi tilata erikseen tietylle matkalle ja liikennöinti riippuu siitä, saako alus lastia vai ei. Sopimusliikenteessä tietty tavaraerä kuljetetaan ostajalle ja lähtö – ja määräsatamat ovat aina samat.

Suomalainen laivanrakennusteollisuus porskuttaa täysillä eteenpäin

Suomalainen laivanrakennusteollisuus elää vahvaa nousukautta ja on tunnettu kaikkialla maailmassa. Vuonna 2016 Meyer Turku ilmoitti uusien loistoristeilijöiden rakentamisesta ja uusista risteilijäaluksista pyritään tekemään aina edeltäjiään innovatiivisempia, elämyksellisempiä ja energiatehokkaampia. Laivamatkailun huippusesonki eli kesä on lähestymässä ja henkilöliikennöintiin keskittyneitä laivoja näkee Itämerellä yhä enemmän. Aurinko ja kesä kutsuvat nauttimaan vapaa-ajasta ja merellisistä tunnelmista. Tukholman ja Tallinnan risteilyiden sijaan, on virkistävää suunnata välillä aurinkoiselle Välimerelle. Matkailu avartaa ja uusien kohteiden näkeminen piristää, matkaa kannattaa suunnitella siis jo hyvissä ajoin etukäteen. Laivaristeilyn jälkeen on mukavaa levätä ja etsiä bet365 suomi joka on legendaarinen rahapelijätti netissä. Pelit sopivat erinomaisesti juuri suomalaisille ja päivittäin löydät monia mielenkiintoisia pelikohteita.

Suomalainen meriteollisuus tarjoaa työtä ja hyvinvointia

Suomalainen meriteollisuus on merkittävä tekijä sekä meillä että maailmalla. Meriteollisuuden loistavan kasvun myötä, Turun telakka tuo työtä ja hyvinvointia työntekijöilleen nyt ja vuosiksi eteenpäin. Meriteollisuuden voimakas kasvu ja telakkateollisuuden upeat näkymät tuovat työtä myös metsä – ja metalliteollisuuteen. Meriteollisuus vauhdittaa elinkeinoelämää ja panostaa valoisaan tulevaisuuteen. Vahvasti elpynyt Suomalainen risteilijäteollisuus porskuttaa maailmalla kansainvälisessä kärjessä. Arjen kiireistä on mukavaa välillä lähteä rentoutumaan vaikkapa risteilylle, tapaamaan tuttuja, nauttimaan hyvää ruokaa ja tanssimaan. Elämästä on lupa nauttia, ihan meidän jokaisen. Kannattaa muistaa myös Bet365 suomi, sillä koskaan ei tiedä, milloin onni potkaisee ja lujaa. Onnen potkaistessa on mukava hymyillä ja hemmotella itseään ja läheisiään. Muista, että Bet365 voitot ovat kaikki verovapaita suomalaisille pelaajille ja rahansiirrot pelitilille ja kotiutukset sujuvat aina todella nopeasti. Jokainen päivä on aina uusi mahdollisuus pelata ja voittaa.